Waardevolle inzichten voor snellaadlocaties uit marktconsultatie

In de gemeente Eindhoven wordt hard gewerkt aan een toekomst waarin schone mobiliteit centraal staat; de stad streeft naar volledig schone mobiliteit in 2038. Dan moet dus ook voor zwaar vervoer de juiste laadinfra gerealiseerd zijn. Hoe organiseer je dat als gemeente op een goede manier, samen met de markt? Nout Ramaekers is adviseur duurzame mobiliteit bij de gemeente Eindhoven en deelt veelbelovende inzichten naar aanleiding van de marktconsultatie die onlangs in samenwerking met het programma Logistiek Laden (LoLa) is doorlopen.

Waarom een marktconsultatie?

“Met de marktconsultatie wilden we inzicht krijgen in de ontwikkeling van snellaadlocaties in en rond Eindhoven” vertelt Nout. “We spraken in totaal 5 partijen, waaronder exploitanten van laadinfra en transportbedrijven. Samen onderzochten we kansen en belemmeringen. Dankzij deze gesprekken hebben we een scherper beeld van wat er nodig is om Eindhoven een centrale rol te geven in het landelijke snellaadnetwerk”.

Belangrijkste inzichten uit de gesprekken

Tijdens de gesprekken bleek eensgezind enthousiasme over de strategische ligging van Eindhoven. Als logistieke hub, gelegen aan een belangrijke corridor, is de regio uitermate geschikt voor snellaadlocaties. Ook is er grote behoefte aan laadmogelijkheden voor zowel vrachtwagens als bouwvoertuigen. “Eindhoven wordt duidelijk gezien als een belangrijke schakel in een landelijk netwerk van laadpunten. De hoge verkeersintensiteit maakt het een aantrekkelijke regio voor investeerders. Dat biedt kansen”, licht Nout toe. “Tegelijkertijd zien we ook genoeg uitdagingen; partijen ervaren momenteel een tekort aan geschikte locaties en netaansluitingen. En vergunningstrajecten verlopen vaak moeizaam”.

Uit het verslag van de marktconsultatie komt ook naar voren dat een tekort aan technisch opgeleid personeel het proces vertraagt. Kennisdeling tussen regio’s is beperkt en bedrijven zijn soms terughoudend. Daarnaast spelen er vragen en onzekerheden rondom de benodigde investeringen en hoeveelheden laadplekken.

Hoe pakt regio Eindhoven belemmeringen aan?

“Uit de gesprekken bleek dat er creatieve oplossingen worden bedacht voor uitdagingen zoals netcongestie, grondschaarste en de investeringen. Bijvoorbeeld het combineren van laadlocaties met zonne- of windenergie, het inzetten van batterijen en het delen van grond en stroom tussen bedrijven,” vertelt Nout. “Veel partijen zoeken samenwerking met ervaren partners om de investeringen te delen en de integratie van laadoplossingen mogelijk te maken. De combinatie van logistiek laden en het laden van bouwvoertuigen kan een interessante koppelkans zijn.”

Vervolgstappen

Op basis van de marktconsultatie gaat de gemeente Eindhoven concreet aan de slag met:

  1. Grondlocaties in kaart brengen: onderzoeken welke locaties geschikt zijn voor laadpleinen en mogelijkheden bekijken om publieke ruimte beschikbaar te stellen, bij voorkeur in de omgeving van belangrijke verkeersaders en bedrijventerreinen.
  2. Samenwerken met netbeheerders: door nauw contact met partijen zoals Enexis wil Eindhoven de netcapaciteit inzichtelijk maken, en plannen om duurzame energiebronnen aan laadlocaties te koppelen.
  3. Informatiebijeenkomsten organiseren: bedrijven betrekken bij de ontwikkeling van laadinfra en hen voorzien van de benodigde kennis en ondersteuning.
  4. Verbinden en stimuleren: bedrijven, investeerders en netbeheerders samenbrengen en zo de realisatie van snellaadlocaties versnellen.

Meer informatie

Bekijk hier het volledige verslag van de marktconsultatie. Heb je hierover vragen? Neem gerust contact met ons op!