Het aantal elektrische voertuigen stijgt. En met deze
ontwikkeling stijgt ook de vraag naar laadpunten in de openbare ruimte binnen
de provincie Noord-Brabant en Limburg. Reeds enkele jaren werken beide
provincies samen met netbeheerder Enpuls aan een netwerk van publieke
laadpunten. Het installeren, beheren en exploiteren wordt door marktpartijen,
charge point operators (CPO’s), uitgevoerd. Middels aanbestedingen kiezen de
provincies de partij met voor de e-rijders een zo’n goed mogelijke prijs per
geladen kWh. Binnen het oude contract werden laadpunten veelal geplaatst op
verzoek van de e-rijder. Het plaatsingsproces van aanvraag tot daadwerkelijke
realisatie neemt ca. 18 weken in beslag. Gedurende deze periode is de
elektrisch rijder afhankelijk van bestaande publieke laadpalen welke reeds zijn
geplaatst.
Om deze termijn korter te maken, is in de nieuwe aanbesteding
aan de CPO gevraagd om met een proactieve uitrolstrategie te komen. De
uitrolstrategie bestaat uit een plankaart en uitrolplanning en gaat uit dat
laadpalen worden geplaatst voordat de daadwerkelijke vraag naar laadpalen er
is. De plankaart bevat een overzicht van de locaties. CPO Vattenfall heeft
samen met de deelnemende gemeente een heel traject afgelegd om te komen tot 1050
locaties waar proactief 2.100 laadpunten worden geplaatst. Per locatie neemt de
gemeente een verkeersbesluit. Door alle aanvragen te bundelen in één
verzamelverkeersbesluit ipv losse verkeersbesluiten voor de komende 2 jaar
wordt tevens de ambtelijke organisatie minder belast. Inmiddels zijn de eerste verzamelverkeersbesluiten
genomen en worden de eerste van 2.200 proactieve laadpunten in mei van dit jaar
geplaatst.
Meer informatie zie www.ralzuid.nl
of neem contact op via info@ralzuid.nl
